Home » רפואת חירום » פיזיותרפיה ועזרה ראשונה – מה עושים במקרה של פגיעה בגב

פיזיותרפיה ועזרה ראשונה – מה עושים במקרה של פגיעה בגב

פגיעה בגב מצריכה טיפול מידי ובעיקר גם טיפול נכון. היא מלווה, בדרך כלל, בכאבים עצומים, ומגבילה את התנועה באופן משמעותי. בין אם מדובר בפגיעה בגב בעקבות פעילות ספורטיבית כלשהי, בעקבות תאונת דרכים או אפילו בעקבות תנועה לא נכונה, שגרמה לפגיעה בעמוד השדרה, חשוב לקבל טיפול ראשוני מקדים ולבצע אבחנה מדויקת על ידי רופא, המתמחה בכך.

סוגי הפגיעות בגב

כשמדובר בפגיעות, כתוצאה מפעילות ספורטיבית, למשל, הפגיעה בגב יכולה להיווצר כתוצאה מתנועה לא נכונה או תנועה שאיננה מבוקרת. כאבים בגב יכולים להקרין גם על אזור הצוואר ואפילו על הידיים, ולהביל את התנועה באופן משמעותי. פגיעה בגב יכולה גם להיות בעקבות חבלה ישירה, שנוצרה כתוצאה מתאונת דרכים. חבלה זו יכולה לפגוע בחוליות, בשרירים, בגידים, בעצבים וגם בכלי הדם ולגרום לנזק רב, ולעיתים גם לנזק בלתי הפיך. כשמדובר בחבלה קשה בגב, עשוי להיווצר שבר בחוליות או שבר בצלעות, המלווה בכאב גב חזק מאד. פגיעה זו עשויה לגרום לכאב כרוני, שממנו קשה להיפטר והוא מלווה את הנפגע לאורך כל החיים.

הטיפול המוצע במקרים של פגיעה וכאבים בגב

במקרה של פגיעה ישירה בגב, או חשש לפגיעה כזו, כתוצאה מתאונה למשל, מומלץ שלא להזיז את הנפגע ולקרוא באופן מידי לאמבולנס. לאחר העברתו של הנפגע לבית החולים ולאחר אבחון ראשוני, ההכרחי לקביעת סוג הטיפול, ניתן להחליט כיצד ניתן להתמודד עם כך ובאיזה הליך טיפולי יש לנקוט. במצבים קיצוניים יש לבצע ניתוח. הניתוח נקבע בעיקר במקרים של שברים בחוליות הגב, שבהם מטפלים באמצעים שימוש באמצעים כירורגיים שונים. במצבים אחרים תרופות נגד כאבים יכולות לעזור להתמודד עם כאבי הגב שנגרמו כתוצאה מהפגיעה בו. טיפולי פיזיותרפיה נחשבים לחשובים מאד, ובמיוחד כשמדובר בפגיעות ובכאבים בגב. טיפולים אלה כוללים, במסגרתם, תרגילים שונים, העוזרים לחזק את שרירי הגב ואת הרצועות וכן עוזרים להאריך את השרירים ובמקביל גם לשפר את הגמישות. טיפולים אלה יכולים להקל על כאבי הגב באופן משמעותי וגם לעזור בתפקוד היומי.

חשוב לזכור

כשמדובר בפגיעה בגב שאיננה כתוצאה מתאונה, אלא בשל תנועה לא נכונה או בעקבות הגיל, למשל, חשוב לזכור שתשומת לב וגם פעילות נכונה עשויים למנוע זאת בעתיד. כדי למנוע את הפגיעה שעשויה להיווצר בגב לאורך השנים, ובעיקר בשל יציבה לא נכונה או עיסוק בפעילות ספורטיבית באופן לא נכון, חשוב להיות מודעים לכל תנועה ולבצע גם תרגילי מתיחה באופן יום יומי. הרמת משאות כבדים, פעילות גופנית שהינה מאומצת מדי, כל אלה עשויים להזיק לגב ולהוביל לכאבים וגם לפגיעה בו. בכל מקרה, אם סובלים מכאבים בגב או מפגיעה כלשהי, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לקבלת טיפול מתאים כדי למנוע את התדרדרות המצב ובעיקר את הכאבים הרבים שנלווים לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *